Tilastokeskuksen tutkimuksen mukaan suomalaisista yrityksistä noin 63% on esillä sosiaalisessa mediassa. Nousu on ollut huima, sillä neljä vuotta sitten luku oli vain 38 %.*

Miksi sosiaalinen media sitten on yrityksille niin tärkeä?
Tiedonvälityksen kannalta sosiaalinen media on vailla vertaansa. Tieto kulkee ihmiseltä toiselle erilaisia verkostoja pitkin. Yrityksen on oltava siellä missä sen kuluttajaryhmät ovat.
Mikäli yritykseltä ei löydy edes yhtä somekanavaa, potentiaalinen asiakas saattaa miettiä missä on vika? Onko tätä yritystä enää edes olemassa? Onko yritys edes luotettava?

Facebook ja Instagram muuttivat algoritmiaan parisen vuotta sitten. Tämä muutos toi tullessaan negatiivisia muutoksia ja käyttäjät ovat alkaneetkin “taistelemaan” näitä muutoksia vastaan. Enää julkaisut eivät näy aikajärjestyksessä vaan kyseiset kanavat itse hallinnoivat näkyvyyttä ja sen määrää.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että vaikka tililläsi olisi 1000 seuraajaa, heistä vain noin 10% näkee julkaisusi. Tässä korostuu seuraajien ja tykkääjien tärkeys. Mitä enemmän päivitys saa tykkäyksiä ja kommentteja kuvaan, sitä laajemmin se näkyy ja kasvattaa samalla sitoutuneisuutta. Jokainen kuvaan tullut kommentti ja tykkäys on yritykselle hyvin arvokas.
Yrityksen kannalta ei siis ole enää se ja sama miten sen julkaisu “menestyy” somemaailmassa, vaan tällä kaikella on oma tarkoituksensa.

Oletko koskaan miettinyt että juuri sinun kommenteillasi ja tykkäyksilläsi on oikeasti väliä? Että ne ovat avainasemassa siinä miten yritys saa näkyvyyttä ja miten se löydetään sosiaalisen median syövereistä.
Voimme kaikki auttaa toisiamme pienellä vaivalla.

*(https://www.yrittajat.fi/uutiset/568378-yritykset-entista-aktiivisempia-somessa-kaytto-myyntikanavana-vahaista )

Tekstin on kirjoittanut Twistin työharjoittelija syksyllä 2018. Harjoittelija kehitti työharjoittelunsa aikana erityisesti sosiaalisen median kanaviamme.

Twistin Instagram:
https://www.instagram.com/twistfinland/